enuff is not enuff

Jumaat, 30 November 2018

Berlawan Dengan Syaitan 2


Bab 5 – Halangan


“Sebenarnya Abang Sulaiman, kami sekeluarga ada masalah besar” Datin Nina memulakan bicara.
“Masalah besar macam mana tu?” soal abah pula sambil meneguk air minumannya yang dihidangkan oleh pembantu rumah sebentar tadi.
Datin Nina terdiam seketika. Kemudian dia memandang Sofea yang duduk disebelahnya.
“Pak cik dan Shah memang pakar dalam bidang menentang makhluk halus kan?” Sofea memandang ke arah abah dan aku serentak selepas mengajukan soalan tersebut.
Abah ku lihat menganggukkan kepala.
Aku hanya tersenyum memandang Sofea.
“Sofea tidak ada orang lain yang Sofea boleh percaya pakcik…Shah..” dengan nada sedih Sofea menyambung kata-katanya.
“Perkara ini melibatkan soal hidup dan mati. Bukan sahaja nyawa manusia tetapi juga masa depan syarikat Cemerlang Venture  ini” Sofea terus memanjangkan percakapannya.
“Sofea mengalami apa-apa gangguan ke?” soal abah selepas itu.
“Ya pak cik. Sofea kadang-kadang tidak pasti samada perkara-perkara yang Sofea lalui setiap hari semasa gangguan itu adalah realiti atau fantasi” terangnya lagi.
“Macam mana rupa makhluk yang Sofea nampak tu?” aku pula mula menyiasat.
“Selalu gangguan itu pada waktu siang atau malam?” abah pula menambah.
“Dia mempunyai tubuh yang besar dan tegap. Jarang dapat melihat wajahnya kerana sentiasa tertutup dan seolah-olah tidak berwajah” jawab Sofea semula.
“Biasanya gangguan itu datang macam mimpi dan tidak mengira waktu. Kadang-kadang siang dan ada juga pada waktu malam” Sofea menerangkan kepada aku dan abah dengan riak wajah yang serius.
“Sejak bila Cik Sofea mengalami gangguan ini?” tanyaku kepada Sofea.
“Sejak ayah meninggal dunia…” jawab Sofea.
Aku memandang ke arah abah. Abah turut sama memandang ke arahku. Kami bertentangan mata dan seolah-olah ada suatu perhubungan telekinesis diantara kami berdua selepas Sofea memaklumkan perkara berkenaan. Namun kami ketepikan persoalan tersebut buat seketika. Aku kembali memandang ke arah Sofea.
“Maaf saya bertanya, ayah Cik Sofea pernah tak maklumkan perkara-perkara pelik sebelum beliau meninggal?” lagi soalan ku aju kepada Sofea.
“Shah, panggil ja Sofea. Tak payah ber cik cik dengan dia” celah Makcik Nina sambil tersenyum kepadaku dan abah.
Aku hanya mampu tersenyum kambing selepas mendengar ucapan Makcik Nina.
“Ayah ada cerita mengenai satu perkara sebelum dia meninggal dunia pada Sofea” ucap Sofea semula.
“Ya benar apa yang diperkatakan oleh Sofea” Makcik Nina menyokong.
“Apa yang ayah Sofea perkatakan?” soal abah pula.
“Ayah cakap ada sesuatu yang pelik di pejabat terutamanya di dalam bilik beliau” sambung Sofea semula.
“Pelik yang macam mana tu Cik Sofea…err…Sofea” tanyaku pula tersasul.
Sofea hanya tersenyum dan kemudian menyambung semula percakapannya.
Dalam bilik Datuk Hisyam sering kali terbau sesuatu yang tidak menyenangkan pada sesuatu masa tertentu. Kadang-kadang apabila Datuk bersendirian melakukan kerjanya ada seseorang yang suka menyentuh bahunya tanpa disedari. Apabila disiasat ternyata tiada sesiapa yang berada di pejabat pada waktu itu. Ada sekali tu, pekerja syarikat mendengar seperti ada orang di dalam bilik Datuk walaupun sebenarnya Datuk diluar kawasan atau pun tiada dipejabat pada waktu itu. Tetapi peristiwa yang paling tidak dapat dilupakan adalah apabila Sofea bertembung dengan Datuk ketika menuju ke ‘pantry’ untuk membuat air. Ayahnya hanya berjalan terus tanpa menegurnya seolah-olah tidak menyedari kehadirannya. Dengan erti kata lain, ayahnya berkelakuan aneh dan tidak seperti biasa dimana beliau merupakan seorang yang sangat peramah. Setelah pulang ke rumah pada hari tersebut, Sofea ada menyebut perkara itu kepada Datuk Hisyam tetapi Datuk hanya membulatkan matanya sebesar-besarnya kerana merasa sangat pelik dengan cerita anaknya Sofea berkenaan perkara tersebut. Menurut Sofea, pada hari tersebut, ayahnya tiada dipejabat dan telah keluar berjumpa dengan client penting syarikat di Sabah.





Dapatkan ebook "Berlawan Dengan Syaitan" sekarang di :




Tiada ulasan:

Catat Ulasan