enuff is not enuff

Khamis, 30 November 2017

BINGO DAN RAMBO



Satu hari didalam sebuah kampung tinggallah seekor kucing jantan yang bernama Bingo dan seekor ayam jantan yang bernama Rambo. Mereka merupakan sahabat baik. Selalu menghabiskan masa bersama-sama setiap petang di 'port' bawah pokok kelapa 'tuan' mereka. Hari ni Bingo nampak macam susah hati. Rambo perasan perubahan wajah pada Bingo. "Kenapa Bingo?"
"Aku risaulah Ram..."
"Ada masalah lakibini ke?"
"Bukan yang itu.."
"Kalau bukan tu mesti masalah anak-anak kau...aku tahu anak-anak kau memang nakal sikit, sabar ja lah"
"Bukan juga Ram...ni masalah lain"
"Cuba kau try explain, kurang sikit stress kau tu.."
"Aku nak explain tapi aku malu nak jelaskan"
"Apa nak dimalukan? Kita dah macam saudara walaupun fizikal kita jauh berbeza"
"Ram, bukan semua masalah kita boleh kongsikan."
"Aku tahu Bingo. Kalau kau tak kenal aku dan aku tak kenal kau memang lah macam tak kena kalau kau bagitau aku. Tapi kita dah kawan lama dah. Aku kenal mak ayah kau, sama juga macam kau, dah kenal dengan mak ayah aku. "
"Ram, kalau kau takde duit kau risau tak?"
"Apasal tukar topic? Tadi kata ada masalah. Yang kau tanya kenapa aku risau kalau takde duit kenapa?"
"Ni la masalahnya. Anak-anak aku nak masuk sekolah tahun depan. Budget aku macam tak dapat nak tampung perbelanjaan mereka."
"Kenapalah kau risau sangat pasal masalah ni?"
"Mestilah aku risau. Macam orang putih tu cakap, if you fail to plan then you are planning to fail. "
"Aku pelik la kenapa kau fikir sangat pasal masalah ni. Aku tak heran pun."
"Ya lah, aku ni kan ayah mithali. Aku kena fikir semua perkara ni. Aku tak boleh duk diam ja. Nanti bila dah susah baru nak cari jalan penyelesaian, tak guna dah."
"Tadi kau makan apa Bingo?"
"Apasal kau tukar topik pulak? "
"Aku tak tukar topik. Aku cuma tanya soalan mudah pada engkau."
"Kau ni peliklah Ram."
"Kau pulak cakap aku pelik. Patut kau cermin diri kau tu kenapa aku cakap kau pelik tadi."
"Aku okay ja. Makan tengahari tadi macam biasalah. Tuan aku buh dalam bekas makanan aku kat tempat biasa dan waktu biasa."
"Okay, sekarang kau tengok dalam lopak air kat situ."
"Kau nak aku tengok apa Ram?"
"Aku nak kau pergi dan bagitau aku apa yang kau lihat kat situ."
Si Bingo berjalan malas ke lopak air tersebut. Apabila sampai dia terus melihat ke dalam lopak air itu. Tiada apa yang menarik, cuma refleksi muka dia dalam lopak air itu. Bingo kembali berjalan menuju ke bawah pokok kelapa.
"Apa yang kau nampak tadi?"
"Eh...dah tentulah muka aku!"
"Haa..kan?.."
"Habis tu kenapa?" Bingo buat muka tak puas hati dengan jawapan Rambo.
"La, aku ingat kau faham dengan apa yang aku cakap tadi.."
"Aku mana faham. Kau suruh aku pergi ke lopak air tu. Kau suruh aku tengok dalam lopak. Aku dah cakap dengan kau tadi. Aku nampak muka aku la...apa yang susah kau nak faham?", balas Bingo panjang lebar.
"Okaylah, aku ingat kau faham tapi kau tak faham rupanya. Maksud aku suruh kau pergi tengok kat lopak sebab aku nak kau sedar yang kau tu seekor kucing! Kau mana kerja. Kau tak bagi makan anak bini kau, tapi Tuan kita yang bagi. Yang kau sibuk nak buat belanjawan bagai ni kenapa? Kau tu kucing, bukan manusia. Kalau kau manusia, lain la...adohaii...", jelas Rambo dengan panjang lebar kepada si Bingo yang sedang tersenyum macam kambing...


#geinwoenterprise
#victoryventureevo
#potensidiri
#rahsiatarikhlahir

COPYRIGHT © 2000-2017 by StormG, GEnius INteractive WOrks ( GEINWO ) Ent. http://www.geinwo.com
All Rights Reserved.
DISCLAIMER: Copying or re-publishing this articles in any manner possible is illegal and prohibited. The author will take legal action to any wrong doing or unethically of conduct.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan